03 3399 3600 (vain pvm)
 asiakaspalvelu@suomilimiitti.fi
Kirjaudu
« Palaa etusivulle

Perinteinen tv:n katselu vähenee – nettikatselu kasvaa

Ilmainen verkkopalvelu sekä maksulliset suoratoistopalvelut ovat jo ohittaneet perinteisen television suomalaiskatsojien suosikkina. Kuluttajista eniten tv-ohjelmien hankintaan investoivat tällä hetkellä lapsiperheet sekä keski-ikäiset suomalaiset.

Suomalaisten katselutottumuksia kartoittavan tuoreen haastattelututkimuksen mukaan kannettavat tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet ovat aikaansaaneet suuren muutoksen television katselussamme – niin kotioloissa kuin kodin ulkopuolellakin. Eri televisiokanavien ohjelmatarjontaa seurataan varsinkin esitysaikaan edelleen valtaosin televisiosta, mutta muuten esimerkiksi tabletin välityksellä tapahtuva tv-ohjelmien katselu on lisääntynyt viime vuosina todella merkittävästi. Sama voimistuva trendi on yleismaailmallinen ilmiö – ei vain suomalaiskuluttajien erityisominaisuus.

Omia suosikkiohjelmia voi katsella missä ja milloin vain

Nykyaikaisten mobiililaitteiden ansiosta ohjelmia voidaan katsella muuallakin kuin omassa olohuoneessa perinteisen tv-vastaanottimen ääressä. Ajankohdasta ja paikasta riippumatonta katselukokemusta arvostavat suomalaiskuluttajat katsovat suosikkiohjelmiaan entistä enemmän myös aikasiirrolla tai verkkotallenteina.

Kannettavaa tietokonetta tai tablettia hyödynnetään ohjelmien katseluun eniten kotioloissa, kesämökillä ja lomamatkoilla. Älypuhelimesta tv-tarjontaa suomalaiskuluttajat seuraavat mieluiten silloin, kun ollaan liikkeellä tai kulutetaan aikaa vaikkapa kahvilassa tai ravintolassa. Alle 25-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa omasta älypuhelimesta on muodostunut jo tärkein väline tv-ohjelmien katseluun lähes kaikissa olosuhteissa. Yhä kasvavalla osalla suomalaisnuorista ei enää edes ole perinteistä televisiota; sitä pidetään jo vanhanaikaisena mediana.

Ylellistä tv-tarjontaa tarjolla miltei ylettömästi

Jo viidettä vuotta peräkkäin arvostetuimmaksi suomalaiseksi verkkobrändiksi valitusta Yle Areenasta on kehittynyt viime vuosina suomalaisten katsotuin tv-palvelu. Yle Areena tavoittaa katselijoita tasaisimmin eri ikäryhmistä, kun taas suomalaisnuorten suosikkikanavaksi on vakiintunut kansainvälinen YouTube.

Taloustutkimuksen kyselyyn vastanneiden suomalaiskuluttajien katselukokemusten mukaan Yle Areena on hyvin toimiva tv-palvelu, jonka tarjonta koetaan monipuoliseksi ja laadukkaaksi. Suomalaiskatselijoiden mielestä parasta Yle Areenassa on palvelun tarjoama mahdollisuus katsella omia suosikkisarjojaan silloin, kun itselle parhaiten sopii. Yhä kasvavan Areena-tarjonnan lisäksi suomalaiset verkkopalvelujen käyttäjät ovat saaneet hyviä käyttökokemuksia Ylen Elävästä arkistosta, joka vastaa hyvin varsinkin iäkkäämmän väestönosan nostalgian kaipuuseen.

Ylen tarjoamien verkkopalveluiden ohella myös maksulliset suoratoistopalvelut ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan suomalaiskatselijoiden parissa. Suosituimman kanavan, yhdysvaltalaisen tilausvideopalvelun Netflixin välityksellä katsotaan mieluiten elokuvia ja tv-sarjoja – joskus jopa katselumaratonin mittaisina vapaa-ajan hetkinä.

Joustoa tähän päivään ja huomiseen tarjoaa Suomilimiitti – helppo ja nopea tililuotto käytössäsi kun tarvitset rahoitusta elämän muuttuviin tilanteisiin.