Asiakaspalvelu 0600 303131, puhelun hinta 1,25e/puhelu + 1,51e/min
  
Blogikuva

Huijausviestit ovat digiajan vaara

Olet voittanut palkinnon, saat iPhonen eurolla, postimaksu on jäänyt maksamatta ja monta muuta huijausta, joihin törmäät päivittäin internetissä, sähköpostissa tai puhelimessa. Miten sitten voit tunnistaa huijausviestit ja mitä voit tehdä, ettet joudu uhriksi? Tässä artikkelissa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin huijausviesteistä, käymme läpi tyypillisimmät huijaukset ja miten toimia niiden kanssa.

Sisältö:
Mihin huijausviesteillä pyritään?
Missä huijausviestit liikkuvat?
Mistä tunnistaa huijausviestin?
Mitä tapahtuu, jos avaa huijausviestin?
Mitä huijausviesti tekee puhelimelle tai tietokoneelle?
Mihin voi ilmoittaa huijausviestistä?

Mihin huijausviesteillä pyritään?

Alkujaan huijausviestit lähetettiin kirjeitse ja niiden tarkoituksena oli saada vastaanottaja eri verukkein lähettämään rahaa. Nykyään huijausviestit ovat kehittyneet paljon monimuotoisemmaksi ja niillä kalastellaan hyötyä lähettäjälle monin tavoin.

Tilausansa

Tilausansa on tänä päivänä yksi yleisimpiä huijausviestejä. Tarkoituksena on saada jollain verukkeella maksamaan asiakas pieni maksu, jolloin asiakas sitoutuu huomaamattaan pidempään tilaukseen tai jäsenyyteen ja kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Esimerkiksi Postin ja DHL:n nimissä lähetetään viestejä, jossa pyydetään maksamaan mukamas unohtunut maksu, jonka maksamalla joutuu todennäköisesti tilausansaan.

Internetissä liittyy myös paljon tutustumistarjouksia ja muita ”huippuetuja”, jossa tyypillisesti tarjotaan jotain erittäin arvokasta vain eurolla tai parilla. Näiden uskomattomien tarjouksien lunastaminen johtaa tyypillisesti tilausansaan. Jos maksoit huijausviestin pyytämän maksun, ota yhteyttä nopeasti pankkiisi ja selvitä voiko maksun vielä peruuttaa.

Pankki- ja henkilötietojen kalastelu

Henkilötiedot ja pankkitunnukset ovat tietoja, joita huijarit yrittävät kalastella ahkerasti. Henkilö- ja yhteystietoja kerätään usein huijauksien avulla, jotta vastaanottajalle voidaan lähettää roskapostilla lisää huijausviestejä ja muuta roskapostia.

Pankkitietoja huijataan tyypillisesti väärennetyillä pankkikirjautumissivuilla. Nämä sivut eivät ole oikeita verkkopankkien kirjautumissivuja, mutta välittävät kirjautumistiedot reaaliajassa huijareille, jotka voivat kirjautumistietojen avulla tyhjentää uhrin tilin.

Haittaohjelman levittäminen

Erilaiset haittaohjelmat, kuten virukset tai troijalaiset leviävät myös huijausviestien avulla. Haittaohjelmien tarkoituksena on esimerkiksi varastaa henkilökohtaisia tietojasi tai suorittaa laitteellasi muita komentoja ilman lupaa.

Yleinen haittaohjelman on Adware, joka lataa luvatta mainoksia ja näyttää niitä ärsyttävinä ponnahdusikkunoina. Toinen tunnettu haittaohjelma on Ransomware, joka lukitsee laitteesi tai osan tiedostoista ja vaatii rahaa lukituksen poistamiseksi.

Rahan huijaaminen tai kiristäminen

Sähköpostitse liikkuu paljon rahan huijaamiseen ja kiristämiseen liittyviä viestejä. Tyypillisesti uhrilta koitetaan huijata rahaa jollain verukkeella, jonka mukaan uhri saa vielä suuremman rahasumman tätä maksua vastaan. Verukkeita on yhtä monta kuin huijausviestejäkin, esimerkiksi rahapalkinnon veroja, tuntemattoman sukulaisen jättämän perinnön lakikuluja tai takavarikoitujen timanttien palautusmaksua.

Kiristysviestejä on myös paljon liikkeellä ja joskus viestit näyttävät jopa tulleen vastaanottajan omasta sähköpostista, joka tekee huijauksesta vielä uskottavamman. Todellisuudessa huijarit vain väärentävät lähetystiedot näyttämään siltä. Useimmiten varsinainen lähetysosoite on helppo tarkistaa viestin tiedoista joko klikkaamalla lähettäjää tai avaamalla viestin Ominaisuudet-ikkunan. 

Missä huijausviestit liikkuvat?

Huijausviestejä on joka puolella ja alkuaikojen rahan kirjehuijauksista on tekniikan kehityksen myötä siirrytty entistä etevämpiin huijauksiin ja useisiin kanaviin.

Sähköposti

Sähköpostiin saapuu monen tyyppisiä huijausviestejä ja vaikka osa niistä suodattuu roskaposteihin, silti jotkut pääsevät läpi. Jos epäilyttävässä sähköpostiviestissä on linkki, katso mihin internetosoitteeseen linkki viittaa viemällä hiiren osoitin linkin päälle, mutta älä klikkaa linkkiä. Jos linkin osoite ei liity viestin lähettäneeseen tahoon, on kyseessä todennäköisesti huijausviesti.

Tekstiviesti

Tekstiviestihuijaus voi olla hankala tunnistaa, sillä lähettäjä on helppo väärentää. Joissain tapauksissa huijausviesti voi jopa tulla puhelimeen samaan viestiketjuun kuin aidon lähettäjän viestit, kun nimeksi on merkitty sama lähettäjä. Lisäksi tekstiviestien linkistä voi olla vaikea arvioida mihin linkki johtaa, sillä myös luotettavat lähettäjät voivat käyttää linkin lyhennykseen tarkoitettuja työkaluja, kuten Bit.ly.

Sosiaalinen media ja internet

Huijausviestit Facebookissa ovat hyvin yleisiä ja liikkuvat usein hyvin tunnettujen merkkien tai kauppojen nimillä. Näissä viesteissä mainostetaan usein arvontoja tai ilmaisia tuotteita. Sosiaalisessa mediassa ja internetissä kannattaa aina tarkastella viestin tai mainoksen kieliasua ja pysähtyä miettimään hetkeksi. Erityisesti Facebookissa on helppo haksahtaa huijaukseen, jos ystävä on jakanut viestin tai muuten reagoinut huijaukseen, jolloin kynnys arvioida viestiä madaltuu ja linkkejä klikkaa helpommin.

Mistä tunnistaa huijausviestin?

Ennen huijausviestit oli helppo tunnistaa huonosta kieliopista ja kirjoitusvirheistä. Tämä on edelleen ensimmäinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta ei suinkaan ainoa sillä huijausviestit ovat koko ajan kieliopillisesti paremmin kirjoitettuja.

  1. Viestin sisältö kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta tai muuten epäilyttävä
  2. Sisältö on kirjoitettu huonolla suomen kielellä ja siinä on kirjoitusvirheitä
  3. Viestin todellinen lähettäjä on väärennetty tai väärin kirjoitettu
  4. Vie hiiren osoitin linkin päälle ja katso mihin se osoittaa
  5. Katso netin hakukoneen avulla onko joku muu saanut viestin ja mitä kokemuksia siitä on
  6. Tarkista viestin oletetun lähettäjän nettisivuilta onko heillä tiedotettu huijausviesteistä

Mitä tapahtuu, jos avaa huijausviestin?

Vahinkoja tapahtuu ja joskus tajuaa vasta linkin klikkaamisen jälkeen, että kyseessä on huijaus. Jos klikkasit huijausviestistä, kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään miten kannattaa toimia. Pelkkä linkin klikkaaminen ei aina tarkoita, että huijaus onnistui, sillä usein linkin takana olevalla sivulla pitäisi suorittaa jotain mistä huijarit hyötyvät.

Käytännössä pelkkä linkin klikkaaminen voi johtaa siihen, että koneelle tai puhelimeen asentuu haittaohjelma. Jos klikkasit linkistä, kannattaa laitteella ajaa virustentorjuntaohjelma, joka hävittää mahdolliset haittaohjelmat. Kannattaa myös tarkastaa netistä onko muilla kokemuksia viestistä ja sen mahdollisista haitoista.

Mitä huijausviesti tekee puhelimelle tai tietokoneelle?

Moni meistä muistaa suojata tietokoneensa viruksilta ja muilta haittaohjelmilta, mutta unohtaa samalla, että samat vaarat uhkaavat myös älypuhelinta. Uusia Android-haittaohjelmia havaitaan kuukausittain jopa puoli miljoonaa.

Jos vastaanotat epäilyttävän viestin tekstiviestinä, sosiaalisessa mediassa tai muissa puhelimen viestintäkanavissa, älä avaa linkkiä. Linkin lähettäjä voi olla tuttu kontakti tai ystävä, jonka omassa laitteessa on haittaohjelmia levittävä virus.

Helpoin tapa suojata puhelimesi on päivittää puhelimeen aina uusin käyttöjärjestelmä ja sovellusten uusimmat versiot. Käyttöjärjestelmäpäivitys korjaa usein edellisen version haavoittavuuksia, joten päivittäminen kannattaa tehdä aina kun saat ilmoituksen saatavilla olevasta päivityksestä.

Mihin voi ilmoittaa huijausviestistä?

Huijausviestistä ilmoittaminen sopiville tahoille on tärkeää ja se kannattaa tehdä aina. Näin viestistä voidaan välittää tietoa mahdollisille vastaanottajille. Mikäli vastaanotat huijausviestin kaupalta, merkiltä tai yritykseltä, paras tapa on ilmoittaa viestistä suoraan tälle taholle. Ilmoita mitä viestissä lukee, kuka on lähettäjä, mihin sait viestin ja mahdollisuuksien mukaan kuvakaappaus viestistä.

  • Ilmoita aina taholle, jonka nimissä huijausviesti on lähetetty
  • Jos olet antanut pankkitietosi huijausviestin kautta, ota yhteyttä omaan pankkiisi ja pyydä apua
  • Jos olet joutunut tilausansaan, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan
  • Jos huijausviesti kalastelee tietojasi, levittää haittaohjelmia tai yrittää tätä, ota yhteyttä Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen
  • Jos epäilet, että olet joutunut rikoksen uhriksi, voit ottaa yhteyttää poliisiin
16.6.2020